torstai 20. tammikuuta 2011

Fruits Basket

sohvallaheiluennnn
Olipas muuten toissapäivänä harvinaisen krapulaisia kissoja! Leikkaus sujui molemmilla tytöillä hyvin ja nyt alkavat jo olla normaaleissa voimissaan. Tiistai-ilta oli ainoastaan kissoille vaikea, käveleminen ei sujunut lääketokkurassa ilman jatkuvaa kaatuilemista ja kumpikin oli hirveän huonovointinen. Illalla "kidutus" vielä jatkui kun molemmille piti pukea sukkapuku, alkoi se haava nimittäin kiinnostaa liikaa. Nyt on päästy kuitenkin näistä hienoista puvuistakin jo eroon;




***
lähikuvaa


Sitten elukoista ihmisiin. Lupailin uutenavuotena yrittää syödä terveellisemmin tänä vuonna, ja toisin kuin näitä uv-lupauksia yleensä, tätä on lähdetty jopa toteuttamaan! Minun kohdallani "terveellisempi" tarkoittaa ihan pikku juttuja, mihinkään karppaukseen, raakaravintoon tai muihin kummallisuuksiin minusta ei ole.
oooomena
Minun syömisissäni on tähän asti ollut suurimpana ongelmana se, etten kauheasti syö vihanneksia, kasviksia ja hedelmiä. Enkä myöskään ikinä muista syödä vitamiini-, kalaöljy yms. tabletteja joita äiti minulle auliisti lahjoittaa. Ylipäätäänkin olen melko nirso ja en esimerkiksi pidä keitetyistä kasviksista, porkkanoista ja vastaavista; ne menettävät keitettäessä kokonaan hyvän makunsa ja muuttuvat etoviksi löllöiksi. Esimerkiksi herneistä pidän kovasti tuoreena, mutta keitettynä ne ovat ihan järkyttävän pahoja. Tomaatti on oikeastaan ainut vihannes jota käytän rohkeasti ja se onkin minulle suorastaan obessio; voisin syödä sitä varmaan joka päivä kyllästymättä.
hejelmät
Hedelmien suhteen tilanne on sinänsä toinen; pidän lähes kaikista mahdollisista hedelmistä, mutta olen aina ajatellut niiden olevan jotenkin hirveän kalliita ja ostanut vain turvallisesti silloin tällöin harvakseltaan pari omenaa ja viinirypäleitä. Niinpä olenkin nyt tässä kuussa ostellut ennätysmäärän hedelmiä ja löytänyt monia sellaisiakin, joiden olemassa olon olen suunnilleen unohtanut. -Esimerkiksi kiivin! Ihan käsittämätöntä, olin syönyt sitä viimeksi joskus lapsena. Muita "uusia" tuttavuuksia pitkän tauon (ja pääasiassa säilykeananaksen vetämisen..) jälkeen ovat olleet verigreippi, klementiinit ja banaani.

Hedelmien kalleudesta kokemukseni on vähän niin ja näin. Ne eivät ole kalliita, jos tyytyy siihen Pirkkaan ja muihin halvimpiin versioihin. Esimerkiksi kuvissa näkyvät klementiinit (ihan järjetön pussi) maksoivat alle 2€, mutta eiväthän ne tietysti mitään luomua tai reilun kaupan tuotteita ole. Samoin halvimmat ei-luomu/reilu kauppa kiivit maksoivat vain reilun euron (500g). Kukin tekee tietysti itse päätöksensä, minun rahatilanteeni opiskelijana on sellainen, että on lähes pakko olla itsekäs ja jättää ne eettisemmät vaihtoehdot sinne hyllylle. -Eihän toki ole kyse monista kymmenistä senteistä tai monista euroista, mutta kyllä niistäkin vain kertyy kuukautta kohden sen verran, että mieluummin säästän nekin rahat "pahan päivän varalle". Kissojen ruokaan meillä panostetaan täysillä ja siihen uppoaa keskimääräistä enemmän rahaa, joten valintoja joutuu tekemään ja nipistämään sitten muualta. Jotkut toimivat päinvastoin, minulle eläimet vain ovat tärkeämpiä.
klementiinit
Vihannes&kasvis"ongelmaa" olen koittanut myös lähestyä turvallisen välimatkan päästä. Paprikasta esimerkiksi pidän kovasti ja nyt olen rohkaistunut laittamaan sitä ihan perus kotiruokienkin sekaan, kun aikaisemmin käytin sitäkin melko rajallisesti. Seuraavaa askelta en ole vielä edes ajatellut, ainoa harkitsemisen arvoinen juttu tällä hetkellä on maissi. Bambunversot ovat myös ihan hyviä, niiden saaminen on vaan aina vähän niin ja näin. Mutta tämä on jo todella hyvä alku minulle!

Muita pikkujuttuja mitä olen tehnyt on pastan vaihtaminen tummempaan versioon ja yritys syödä ennemmin ruisleipää kuin vaaleaa.

Asiaanhan kuuluisi nyt vielä tietysti kommentoda yleistä olotilaa. En aio ruveta valehtelemaan että olisin jotenkin virkeämpi, energisempi tai tuntisin oloani muutenkaan erilaiseksi. Olo on ihan samanlainen kuin ennenkin, mikä johtuu varmasti lähinnä siitä, etten ole ajatellut tätä asiaa tietoisesti kovinkaan paljon (jos ajattelisin, alkaisi varmaan heti tuntua kummasti paremmalta, terveemmältä jne jne. Ja tällaisiin tuntemuksiin ei ole luottaminen, saan niitä halutessani mistä vain) ja toisekseen kyseessä ei ole mikään kovin suuri muutos. En ole ennenkään ollut sellainen pitsoilla ja hampurilaisilla eläjä, jolle nämä pienetkin muutokset olisivat jättimäisiä elämänmuutoksia. En kuitenkaan pidä tätä mitenkään turhana juttuna ja koitan ehdottomasti jatkaa samaa linjaa jatkossakin!

5 kommenttia:

  1. Onpas teidän kisulla kauniin vihreät silmät :). Et varmastikaan ole ainut joka tuota terveellisempää syömistä on alkanut harrastaa, esim. täällä on yksi :D.
    Mä olen noilla hedelmillä koettanut vähän korvata sitä makeanhimoa joka iskee aina koneella istuessa iltaisin. Ja noi mandariinit (tai siis klemenentiinit) on ihan mahtavan makuisia tähän aikaan vuodesta, samoin appelsiinit, että niitä kelpaa kyllä narskuttaa :D Noita pirkan pusseja on tullut jo muutama vdettyä, täytyy köyhän opiskelijan hyödyntää tarjoukset.

    Ja mulla on vähän sama ongelma tuon luomujutun kanssa. Kivaa olis ostaa, mutta kun ne pienetkin roposet tarvitaan aina johonkin muuhun...

    VastaaPoista
  2. Jep, tosin alkavathan nuo taittua keltaiseen jo aika voimakkaasti. Jännä sekin juttu miten se väri kissoilla iän myötä vaihtuu (:

    Mä en edes uskalla ajatella syöväni koneella, olen tässä aina niin ajatuksissani että vetäisin huomaamattani ihan liikaa ja ihan mitä vaan x)
    Mutta muuna aikana sitten iskeekin ne mielihalut aina turhankin kovasti.
    Mä en ole appelsiineja uskaltanut ostaa, tuntuu että joka toisella kerralla ne on kamalia kuivia ja kitkeriä känttyröitä ja vain joskus sattuu hyvä ja mehukas tapaus. Mutta ehkä pitäisi kokeilla jos ne kerta nyt on hyviä! :D

    Niimpä ja sitten toisaalta vaikka periaatteessa oiskin vara ostaa niin en oikein lämpeä ajatukselle, että tili on ihan täysin nollassa kuun lopussa. En saa mielenrauhaa jos siellä ei ole jonkinlaista "pohjakassaa" olemassa siltä varalta että sairastuu ja tarvitsee jotain lääkkeitä, jokin elintärkeä juttu menee rikki jne. :P Mutta jahka joskus pääsee töihin niin pitää sitten kunnolla koittaa perehtyä nuihin luomu- ja Reilu kauppa -tuotteisiin :)

    VastaaPoista
  3. Heipsan!

    Hieno homma, että olet lisännyt hedelmien syömistä, olen itse lähes kaikille käsittelemättömille hedelmille ja vihanneksille allerginen. Ja tästä syystä tulikin hyvä mieli, että joku sentään osaa hedelmiä arvostaa ja käyttää hyväkseen sen ominaisuuden, ettei ole niille niin allerginen, että hengitystiet turpoavat puolikkaasta banaanista umpeen.
    Tsemppiä terveellisemmän ruokavalion kanssa!

    -M

    VastaaPoista
  4. Auts, tosi ikävää :/ Mulla ei ole mitään ruoka-aine allergioita (parille lääkkeelle kyllä olen yliherkkä), joten ihan kauheaa jo ajatuksenakin, ettei jotain voisi syödä!
    Mutta oppiihan nuidenkin kanssa elämään onneksi (:
    Kiitos!

    VastaaPoista
  5. Hello colleagues, how is the whole thing, and what you wish for to
    say regarding this post, in my view its genuinely remarkable for me.
    Feel free to visit my blog post ... unlock iphone 5 for sale

    VastaaPoista

Risuja, ruusuja, ehdotuksia?