tiistai 15. helmikuuta 2011

Nails

lakat

Olen tottunut siihen, että kaikki uusi ja hieno ja kiva on pk-seudulla ja ilmestyy tänne itään vuoden myöhässä. Niinpä innostuin ja hämmästyin kun Micci bloggasi ostaneensa IsaDoran graffitikynsilakkaa, täältä, Joensuusta! Säntäsinkin heti hyppytunnilla Sokokselle etsimään tätä ihmettä.
graffiti
Nyt on ihmekynsilakkaa sitten minullakin! Yllätyin lakan halvasta hinnasta (vajaa 8€), olin varma, että se olisi toista kymppiä ja jäisi saamatta. Kuvassa jo vähän vilahtikin, millaista jälkeä tuosta tuli, mutta tässä nyt vielä vähän parempaa kuvaa:
graffitinails

peukku

rawr

Ihan hauskat nuista minun mielestäni tuli! Pohjalla on ihan tavallista harmaata Seppälän halpislakkaa. Epäilin aluksi graffitilakan kestävyyttä (kuvittelin, että lakka tosiaan "murenee" ja halkeilee kuivuessaan ja siitä tippuu pois osa. Mutta periaate onkin, että se kuivuessaan vain "vetäytyy" erillisiksi saarekkeiksi), mutta se pysyy kynsissä yllättävän hyvin. Vetäisin tosin päälle kerroksen väritöntä päällyslakkaa varmuuden vuoksi, mutta kestää todennäköisesti ilmankin. Ainut miinus tuossa IsaDoran lakassa on oikeastaan tuo nopea kuivuminen (30s), ainakin jos on tällainen sipistelijä niin kuin minä, joka haluaa levitellä tarkkaan ja hitaasti.
kimalteet

Tykkään kovasti laitella kynsiäni, innostus on tosin melko kausiluonteista. Olen melkein ex-kynienpureskelija ja nyt kun minulla omat kynnet vihdoin on, niitä on ihana silloin tällöin laitella. Olen tosiaan ihan lapsesta lähtien nyrsinyt kynteni ilman mitään varsinaista syytä. Kynnelit, sijaistoiminnat, uhkailut lääkäristä jossa kynnet vedetään väkisin irti kun ne tulehtuvat (en muuten ole vieläkään varma, onko tuo vain äidin keksimä pelottelutarina?) tai mitkään muutkaan keinot eivät koskaan tepsineet pureskeluuni. Ainoa tietoinen motiivini järsimisielle on ollut kynsien "tasoittaminen"; inhoan nimittäin sitä tunnetta, kun kynnessä on roso tai muu halkeama, joka tarttuu lapasiin tai muihin vaatteisiin. Niinpä tämä roso pitää saada heti "siloiteltua" ja yleensä käsillä ei ole viilaa tai saksia, joten käyttöön tulevat... hampaat! No voitte kuvitella tehoavatko hampaat kynnen epätasaisuuksiin.. Eivät. Lisää rosoja -> lisää pureskelua ja oravanpyörä on valmis.
rivissa
Näistä lakkapullojen kuvista muuten voitte huomata, että käytän hampaitani muuhunkin kuin kynsien pureskeluun. En tiedä omistanko poikkeuksellisen epäergonomisia kunsilakkoja vai ovatko näppivoimani vain surkeat? Jokatapauksessa availen lähes kaikkien näiden pullojen korkit hampain!

Minulla on ollut kolmesti rakennekynnet (geeli) ja ne ovat osaltaan auttaneet lopettamaan pureskelun, tosin on siihen vaadittu tahdonvoimaakin. Mutta kuten alussa vihjasin, olen vain melkein ex-pureksija, en siis ole päässyt tavasta vieläkään eroon kokonaan. Tuhoan edelleen vasemman käteni etusormen ja nimettömän kynnet. Kaikki muut kahdeksan ovat jo vahvoja ja pitkiä, mutta nuita kahta en ole onnistunut vielä jättämään rauhaan, toivotaan, että niistäkin vielä selvitään!
tools
Rakennekynnet olivat todella kauniit ja kestävät, mutta turhan kalliit, että olisin raaskinut niitä yhdelläkään kertaa pitää pidempään. -Pelkkä huolto kun maksaa vähintään 40€. Muutenkin haluan nyt nauttia omista luomukynsistä, vaikkeivät ne tekokynsien veroiset olekaan, vaan kaartuvat hassusti sivulle ja kynsien reunat kääntyvät "rullalle" sisäänpäin vaakasuunnassa, sunnilleen seuraavasti:


minit

Koitin etsiä kuvia vanhoista kynsistäni, mutta rakenneversioista ei löytynyt yhtäkään ja en ole näemmä kauheasti kuvaillut erilaisia lakkauksiakaan.
kynsikollaasi

Onko täällä muita kynsien syöjiä? Miten olette päässeet eroon pahasta tavasta?

6 kommenttia:

  1. Mä pureksin edelleen kynsiä. Mutta se on sellaista satunnaista. Eli suomeksi sanottuna, mun kynnet kasvaa tiettyyn pituuteen asti ja sit mä katkon ne hanpailla. Ei mitenkään erityisen fiksua. Mua alkaa aina ärsyttää pidemmät kynnet, kun ne ei kasva mitenkään nätin mallisesti, ei lähellekään samaan tyyliin kuin sulla :D

    VastaaPoista
  2. Toivottavasti pääset sinäkin joskus eroon tuosta pureskelusta! (: Monesti vaikka ne kynnet näyttää luomuina kamalilta, niin esim. lakoilla voi saada todella kivat ja nätit. Ehkä sitten ei tee mieli purra? Mulla tosin ei ole tehonnut x)

    VastaaPoista
  3. Mulla kasvaa kans inhottavan muotoset ja hauraat kynnet, mutta kun ne viilaa vähä mainstreamimmän näköseks ja lakkaa nätiksi, on kiva ja huoliteltu olo. :)

    Hassun näkönen sun etusormen kynsi noissa kuvissa!

    VastaaPoista
  4. Joo ja ainakin jotkut näistä hennoille kynsille tarkoitetuista "kynnen kovettaja" -lakoista vissiin toimivat ihan hyvin? Itse en ole koskaan kokeillut mutta kuullut ihan hyvää palautetta.

    Ja joo, se on kieltämättä vähän erikoinen. Hyvää esimerkkiä siitä miksi ei kannata pureskella :D Kynsi ei tahdo kasvaa normaalisti pitkään aikaan sen jälkeen kun sen jyrsii miljoona kertaa ihan nysäksi.

    VastaaPoista
  5. Mulla on liuskottuvat kynnet ja noi kovettajalakat yleensä vaan kuivattaa ja korostaa sitä taipumusta. Tosin joskus nuorempana kasvatin pari kertaa pitkät kynnet sellasella tavallista kynsilakkaa muistuttavalla Trindin kynnenkovetusmyrkyllä, mikä piti vaihtaa joka päivä kynsiin, eli siis ottaa pois ja lakata uudestaan. Se sisälsi kai normaalia enemmän formaldehydiä ja kuivatti kynsinauhat ihan hirveiks, mutta kyllä sillä keinolla kynnet kasvoi, tosin kellertävät kynnet.

    Vaihdan mieluummin tavalliset lakat kerran kaks viikossa tai oon ihan lyhkäsillä kynsillä kokonaan ilman lakkaa. Mulla liuskottumiseen auttaa vaan käsien rasvaaminen, kynsien öljyäminen ja huonokuntosen kynnen viilaaminen heti lyhyeks. Hyvät hanskat on talvella myös tärkeät koska pakkanen kuivattaa tosi nopsasti kynnet jos on ilman hanskoja.

    Musta noi sun graffitikynnet on tosi kauniit ja menis vaikka tekokynsistä. :)

    VastaaPoista
  6. Höh, tuo on kyllä ikävä vaiva :/ Mulla luiskottuu kynnet ihan vaan välillä ja sitten neuroottisena revin niitä "liuskoja". Minä en kynsiäni/kynsinauhojani erityisesti rasvaile, kun ne kynsinauhavoiteet ovat niin pirun kalliita. Mutta onhan nuo ihan ok:na pysyneet perus käsivoiteellakin! :D

    Kiitusta (:

    VastaaPoista

Risuja, ruusuja, ehdotuksia?