keskiviikko 4. syyskuuta 2013

Kaloriasiaa


Jos haluaa kuulan ihan kunnolla jumiin, kannattaa miettiä ruokaa. Tarkalleen ottaen sitä, mitä on hyvä ruoka. Siis sellainen, jota voi syödä hyvällä omallatunnolla.

Ruoan ”hyvyyteen” vaikuttavat oikeastaan mielessämme kaksi asiaa; sen eettisyys ja sen terveellisyys. Eettisyyteen liittyvät kysymykset mm. ruoan alkuperästä, käytetyistä lannoitteista ja tuholaistorjunnasta, ruoan kuljetuksesta, ihmisoikeuksista, eläinten hyvinvoinnista ja eläinperäisten tuotteiden käytöstä. Terveellisyyden saralla tapellaan yllättäen siitä, mikä on terveellistä. Aiheuttavatko sokeri, lisäaineet ja punainen liha syöpää, ja mikä on ihmiselle oikea ja luonnollinen ruokavalio. Kuuluuko meidän nyt syödä sitä viljaa vai ei? Ja onko se ”kaloriteoria” vain suuri huijaus?

aamukahvi
Aamukahvilla


Itse mietin tänään jälleen viimeksi mainittua, siis kaloreita. Minä uskon niihin. En näe sitä, etteivät kalorit ole mikään 100% yksiselitteinen asia, minään maailmanlaajuisena huijauksena. Omasta mielestäni nämä ”kaloriteorian” heikkoudet ja puutteet ovat sitä paitsi melko vähäisiä, sillä itse olen ainakin onnistunut laihtumaan useammankin kerran pelkkiä kaloreita laskemalla. Muistutan tässä yhteydessä myös Mark Haubista,joka laihdutti pelkällä roskaruoalla. Äärimmäisen epäterveellistä, mutta toisaalta myös todiste siitä, että kalorien lähteellä ei ole laihtumisen kannalta hirveästi väliä, jos niitä kaloreita oikeasti saa reilusti alle tarpeensa.

Mitä ne kaloriteorian puutteet sitten ovat?

Hyvä esimerkki kaloriteorian ”puutteista” on, että jos lyödään kalorimetriin koivuhalko, saadaan ulos varmasti energiaa. Tämä energia ei kuitenkaan ole meidän käytettävissämme, sillä ihminen ei pysty hyödyntämään esimerkiksi selluloosaa. Kaikki mitattavissa oleva energia ei siis suinkaan ole sellaista, mitä meidän ruoansulatuksemme kykenisi nyhtämään ravinnosta irti; paperia syömällä ei siis pääse lihomaan. Kaikki mitä syödään ei imeydy, vaan kuten olette ehkä huomanneet, jotain tulee myös ulos!

Entäs juttu kypsennetyn ruoan lihottavuudesta? On totta, että kypsennetystä ruoasta saa enemmän kaloreita kuin raa’asta. Kypsennys muuttaa ruoan rakennetta, eli se siis ikään kuin auttaa ruoansulatustamme tekemällä eväästä helpommin sulavaa, helpommin imeytyvää. Kypsennys ei kuitenkaan millään tapaa lisää sitä ruoan mitattavissa olevaa energiamäärää, se tekee vain tämän jo olemassa olevan energian meille ihmisille helpommin hyödynnettäväksi.

Sama homma tämän keinomakeutushomman kanssa (kannattaa muuten lukea tuo juttu, aika kiinnostava!). Jos sokerit tai makea ravinto edesauttavatkin glukoosin imeytymistä, et mitenkään voi saada ruoasta enempää glukoosia ja energiaa, kuin siinä sitä oikeasti on.Ylipäätäänkin uskon, että tässä imeytymisasiassa on myös yksilöllisiä eroja ihmisten välillä, onhan meillä kaikilla esimerkiksi omanlaisemme suolen bakteerikanta. On siis mahdollista, että samasta porkkanasta toinen saa enemmän kaloreita kuin toinen. 

Minun maalaisjärjelläni homma menee kuitenkin aina niin päin, että ruoasta saa oikeasti vähemmän kaloreita kuin mitä se absoluuttinen kalorimetrin luku antaa ymmärtää, koska kuten sanottua, kaikki mikä palaa kalorimetrissä ei pala meidän elimistössämme. En toki tiedä ovatko elintarvikepakkausten kalorimäärät oikeasti sitä, mitä mittauksissa on saatu ulos, vai onko lukuja jotenkin fiksailtu poistamalla sieltä rankalla kädellä meille ei-hyödynnettävissä olevien aineiden osuudet? Ja sitten oikeasti nämä energianlähteet olisivatkin esimerkiksi kypsennyksen jälkeen hyödynnettävissä, jolloin pakkauksen kalorimäärä olisi alakanttiin? Vieläpä niin reilusti, että kaloreja tiukasti vahtaava voisi vahingossa lihoa? Jos tuo muuten onkin ihan mahdollista, niin viimeiseen väitteeseen en ainakaan usko, koska kuten sanottua, tähänkin asti ovat ihmiset onnistuneet laihtumaan kaloreita laskeskelemalla. 

Kun halutaan vaikuttaa painoon, kalorimäärän muutoksen pitää olla tarpeeksi suuri ihan jo siitäkin syystä, että elimistöllä on taipumus yrittää ylläpitää tiettyä ”ihannepainoa”, ja rukata kulutustaan hieman sen mukaan. Toisin sanoen, vaikka paperilla voisi laskea yhdenkin ylimääräisen tai liian vähäisen kilokalorin päivässä lihottavan/laihduttavan vuodessa niin ja niin paljon, oikeasti näin ei tapahdu. Elimistö on joustava, ja se kyllä polttaa sen yhden plussakalorin jonnekin, tai vähentää kulutustaan. Lisäksi oikeassa elämässä kukaan ei pysty joka päivä syömään tasan samaa kalorimäärää, vaan yhtenä päivänä tulee syötyä vähän enemmän ja toisena vähemmän. Vasta kun aletaan puhua kymmenistä tai sadoista ylimääräisistä tai "alimääräisistä" kilokaloreista joka päivä, vaikutus rupeaa näkymään. 

Mielestäni kaloreita voi siis laskea, mutta niitä ei kannata laskea liian tarkkaan. Ei siis kannata haaveilla lihottautuvansa tai laihtuvansa millään 0-50 kilokalorin muutoksella suuntaan tai toiseen, sillä emme koskaan tiedä, paljonko ruoasta oikeasti juuri meillä imeytyy (tosin tiedämme, että ei koskaan enempää kuin mitä ruoassa sitä energiaa oikeasti on, koska perus fysiikka jumalauta!), ja toisekseen niin pienien määrien kanssa elimistö pystyy vielä vähän sumplimaan kulutustaan. Ja kaloreita enemmän tulisi ehdottomasti kiinnittää huomiota ruoan terveellisyyteen ja ravitsemukselliseen laatuun. Kun nämä asiat ovat kunnossa, voi alkaa miettiä niitä maagisia kaloreita.

..Tai sitten voi vaan syödä mitä tykkää ja miten tykkää, niin kuin minäkin nuoren ihmisen aineenvaihdunnallani toistaiseksi teen :D Tänään meillä syödään shakshukaa ja sitruunajogurttikakkua.

Maukasta keskiviikkoa kaikille! 
IMG_2347

2 kommenttia:

  1. Kaloreissa on se, ainakin kun on itse niitä jonkin verran tarkkaillut, että kyllä niissä huomaa nopsaan, että monet epäterveelliset ja turhat syömiset on myös niin sairaan energiapitoisia, ettei niitä vaan ole "varaa" lisätä kovin usein siihen päivän menuuseen. :D Ja vastaavast terveelliset asiat, kasvikset ja hedelmät, ovat monesti energiapitoisesti todella kevyitä. Niitä voi siis syödä mahansa täyteen hyvällä omatunnolla. Kyllä tää havainto ainakin on ohjannut mun syömisiä enemmän kuin mikään muu. :P Kalorit on siis kelpo työkalu, mutta toki ruuan laadullakin on ehdottomasti väliä. Sen huomaa siinä kohtaa jos koittaa elää puol viikkoa pikaruokamätöllä (kokeiltu Assyjen aikaan, eron huomaa kyllä kropassa :D) x)

    VastaaPoista
  2. Joo kyllä se kalorimäärä yleensä myös kertoo vähän siitä ruoan laadustakin! Mutta pelkkää energiamäärää ei kannata tuijottaa, koska pitäis samalla koittaa pitää ruokavalio monipuolisena että saa ne kaikki vitamiinit ja hivenaineet mitä tarvii :D Tietty ihanteitahan nämä vaan on, harva varmaan jaksaa miettiä, että tulikos tänään nyt B12 saantisuositus täyteen..

    Yksi hauska kalori-ilmiö on muuten nämä dieettipirtelöt. Siis ne parin-kolmen desin äitelänmakuiset litkut, joihin on ympätty 500kcal ja jotka maksaa mansikoita. En vaan käsitä! Ei ole kovin vaikeaa tehdä itse esim. kasvissosekeittoa ja syödä sitä tuon kalorimäärän edestä? Ja kotitekoista litkua saa syödä kaiken lisäksi paljon enemmän viiteensataan kilokaloriin kuin nuita kaupallisia. Mutta kukin tietty tavallaan...

    VastaaPoista

Risuja, ruusuja, ehdotuksia?